پروتئین جکیل وهاید و ارتباط آن با دیابت نوع 1

10 ژوئن 2014- محققین یک گام به برقراری ارتباط بین یک پروتئین دو شخصیتی و دیابت نوع  1 نزدیکتر  شدند. نتایج این تحقیق جدید درمجله ی PNASمنتشر گردید. نتایج نشان می دهد پروتئینی بنام GAD65هنگام خاموش و روشن شدن، تغییر شکل می دهد این ویژگی ممکن است آنرا به دیابت  نوع  1 پیوند دهد.

در مغز انسان پروتئین GAD65نقش مهمی درساخت انتقال دهنده های عصبی که پیام را بین  سلولهای  عصبی منتقل می کنند، بعهده دارد. GAD65همچنین درپانکراس یافت می شود.

 تحقیقات پیشین به دلیل ساخته شدن آنتی بادی بر علیه این پروتئین دربدن آنرا با دیابت  نوع 1 مرتبط دانستند. با این وجود تاکنون  جزئیات  مولکولی آنچه سبب می شود GAD65به آنتی بادی متصل شود بصورت  راز باقی مانده است.

این تحقیق جدید توسط دانشگاه Monashبرای بررسی چگونگی تنظیم GAD65در تولید نوروترانسمیتورها بوسیله ی تغییر در ساختمان و شکل این پروتئین انجام گردید.

 دکتر Buckleمی گوید: عملکرد طبیعی این پروتئین ممکن است برای آن گران تمام شود. پروتئین GAD65غیر قابل پیش بینی است شخصیت جکیل وهاید* آن درهنگام روشن و خاموش شدن بروز می کند هنگامیکه  در وضعیت  فعال (روشن) قرار دارد به ساخت  نوروترانسمیتورها می پردازد  در این حالت سفت و سخت است و حرکتی ندارد اما زمانیکه  خاموش می شود یعنی در حالت استراحت است به اطراف حرکت می کند و حرکت رقص گونه ای دارد و به بالا و پایین می پرد.

دکتر باکل می گوید: ما به شخصیت دو گانه ی این پروتئین مظنون بودیم احتمالاً این دو گانگی  شخصیت  بروی نگاه آنتی بادی به آن تأثیر می گذارد. آنتی بادی  بصورت  بسیار متفاوتی بر اساس اینکه  درحالت روشن یا خاموش قرار دارد با آن ارتباط برقرار می کند.

قبلاً از پروتئین  GAD65درمطالعات  بالینی به عنوان  یک واکسن برای دیابت نوع 1 استفاده شد که البته  با موفقیت محدودی روبرو گردید.دکتر  Buckleمی گوید: این کشف می تواند  درنهایت به تولید  واکسن بهتری  برای درمان  و  پیشگیری از دیابت نوع 1 کمک کند. این ایده  که ایمن سازی فرد با واکسن  GAD65می تواند  به تعدیل سیستم  ایمنی بدن در برابر این پروتئین  کمک کند  و  واکنش  به آن را متوقف یا حداقل تحمل سیستم ایمنی دربرابر آنرا افزایش دهد، ایده ی  بسیار خوبی است اما تاکنون  این تلاش با موفقیت  همراه نبوده است.  این پژوهش می تواند این روند را تغییر دهد. این مطالعه به مدت  هفت سال با استفاده از روشهای تجربی و محاسباتی  برای درک بهتر ساختمان GAD65در حالت  خاموش و چگونکی اندرکنش آنتی بادی های انسانی با هر دو شکل آن انجام شد.

پرتوهای قدرتمند سینکروترون دراسترالیا  و همچنین رایانه های فوق العاده پیشرفته درمرکز VLSCIو تلاش محققان دانشگاه  موناش به این کشف سرعت بخشید. دکتر Buckleمی گوید: دسترسی به امکانات  پیشرفته درسطح جهان برای پژوهشهای کنونی  ضروری است. روش هایی مانند کریستالوگرافی  اشعه ی Xتصاویر  دقیق و شگفت انگیزی  از مولکولهای بزرگ تهیه کرده اند اما این تصاویر غالباً یک عکس در یک لحظه ی خاص می باشند. به منظور بررسی نحوه ی عمل این  مولکول ما نیاز  به استفاده از تکنیک های دیگری داشتیم نظیر شبیه سازی مولکولی تا بتوانیم  فیلمی از نحوه ی تغییر شکل این مولکول تهیه نماییم. سینکروترون  دراسترالیا و کارهای  محققین  VLSCIبا امکانات پیشرفته ، نقش مهمی  را در موفقیت  اینکار ایفاء کرد.

 در مرحله ی بعد این تیم  تحقیقاتی  قصد دارد نحوه ی اندرکنش GAD65را  با آنتی بادی  انسان به تصویر بکشد. درک اینکه  چرا GAD65توسط سیستم ایمنی  شناسایی و مورد حمله ی آنتی بادی  ها قرار می گیرد، قدم بعدی  این تحقیق است. علاوه  بر ایجاد  بینش خاص دراین تحقیق، امید است که این کار دانش پایه ای برای کاربرد  در زمینه های گسترده ی  پزشکی وسلامت بوجود آورد .

*اصطلاح جیکل و هاید برگرفته از داستانی است که توسط نویسنده ی اسکاتلندی رابرت لوئیس استیونسون درسال 1886 نوشته شد دراین رمان  دکتر جکیل که به بحث دو گانگی شخصیت  علاقه مند بود دارویی برای جدا کردن  جنبه های خوب وبد انسانیش می سازد. جنبه های  بد  فردی  به نام آقای هاید پدید می آورد که دست به اعمال  جنایت بار می زند و درنهایت  داستان، دکتر جکیل قادر به خارج شدن  از قالب بد آقای هاید نشده و خودکشی می کند. (نقل از ویکی پدیا)

منبع:

www.medicalnewstoday.com/releases/277971.php